Terra Inc0gnita
Forum Terra Inc0gnita
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 
 Statystyki    Regulamin

Ogólnie na temat systemów d&d - info dla laików

 
       Forum Terra Inc0gnita Strona Główna -> D&D
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aachi
Wielki Demon


Dołączył: 29 Lis 2001
Posty: 792
Skąd: Hawick w Szkocji

PostWysłany: 03-10-2004 22:49    Temat postu: Ogólnie na temat systemów d&d - info dla laików Odpowiedz z cytatem

Heh...
To ja skorzystam z okazji, że dział powstał i napiszę pierwszego posta Uśmiech

A więc... Styczności z d&d nie miałem żadnej, troszke ogólnikowo słyszałem, że istnieje coś takiego jak 2 edycja, 3 edycja, świat grayhawk... i tyle.
Podajcie więc kilka danych na temat tego systemu... Chciałbym wiedzieć ile jest rodzajów d&d i czym mniej więcej się od siebie różnią.
Jakie są najpopularniejsze światy i coś może o nich więcej.
A także jakie podręczniki są mi potrzebne bym mógł zacząć grać w ten system.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
 
Elf
Demoni Władca


Dołączył: 11 Gru 2002
Posty: 1028
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 04-10-2004 8:36    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No wiec po kolei:
Mamy do czynienia z systemem i światami do niego.
System dzisiaj funkcjonuje w dwóch edycjach - 2 i 3, a takze poprawki do systemu 3.

Zaczeło się w latach '70 od Dungeons and Dragons. Spodobało się, więc w ciągu miesiąca gra podbiła serca rpgowców.
Na początku lat '80 pojawiła sie na rynku poprawiona wersja Dungeons and Dragons która nazwano Advanced.
Sukces systemu sprawił, ze fani zaczęli sami proponowac lepsze rozwiązania, a między autorami systemu podobno dochodziło do konfliktów, wiec pod koniec lat '80 pojawiła się Advanced Dungeons and Dragons druga edycja.
Do niedawna właśnie ta edycja była najlepsza, najbardziej powszechna.
W skład podstawki wchodza podręczniki:
Mistrza Podziemi
Podręcznik Gracza
Księga Potworów

Niedawno byliśmy świadkami kolejnej poprawki systemu, który przyniósł zmiany w mechanice przede wszystkim. Nadal to d20, ale ulepszono/ zmieniono zasady tworzenia postaci, walki itd. Na pewno wyjaśniono wiele dyskusyjnych kwestii, które wychodziły w 2 edycji (z umiejetnosciami bitewnymi, walką i paroma innymi był spory problem w 2 ed, bo czasem było to nielogiczne)

Trzecia Edycja cieszy się wielką popularnoscią, jeśli ktos bedzie zaczynał grę w tym systemie, nie dostanie już 2 edycji, bo trzecia wyparła ją z rynku.
Jesli ktos wiec chce zaopatrzyc się w podręczniki to ma do wyboru tylko 3 edycje +dodatek z poprawką do mechaniki.
Jak widac nie mogą twórcy napisac raz a dobrze, albo po prostu wolą robic kase;) O tym tez świadczy niezliczona ilość dodatków do światów ale o tym potem.
Nowe podręczniki to:
Przewodnik Mistrza Podziemi
Podręcznik Gracza
Księga Potworów

Tak naprawdę jednak nie chodzi o to jaka edycja, tylko jaki świat.
W czasach świetności 2 edycji wyszły liczne podręczniki z opisem światów, miejsc, kampanii itd.
Teraz, gdy panuje 3 edycja te podręczniki sa przekonwertowane na wymogi nowej edycji. Powstają tez nowe, ogólnie jest tego baardzo dużo.
To tyle o edycjach systemu.
_________________
MISTRZ PODZIEMI
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
Elf
Demoni Władca


Dołączył: 11 Gru 2002
Posty: 1028
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 04-10-2004 8:51    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Teraz o światach:

Pisałam już, ze do systemu potrzebujemy świata.
Możemy oczywiscie prowadzic w jakimś odrealnionym miejscu, ale ja naprawde polecam cudne i barwne, albo mroczne i tajemnicze światy opracowane naprawde czasem w drobnych szczegółach. Myślę, ze nie ma sensu kupowac naprawde drogich podręczników, po to, by potem tylko mechanike z nich czerpac a nie dbac o świat. Ale moze to moje subiektywne zdanie.
W kazdym razie światy znane i dostępne (to najwazniejsze) to:
Greyhawk
Zapomniane Krainy
Ravenloft
Dark Sun
Birthright
Planescape

Co do trzech ostatnich nie mam pewnosci czy jest juz konwersja z 2 edycji na 3, więc póki co zostają trzy pierwsze:)
_________________
MISTRZ PODZIEMI
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
GreK
Demoni Władca


Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 378


PostWysłany: 04-10-2004 13:28    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Napisalas juz cos o Zapomnianych Krainach. Ja bym jeszcze chetnie uslyszal o pozostalych. A moze nawet jakies glosowanie zrobic, ktory z nich jest najlepszy wg roznych MG?

Stoje wlasnie przed wyborem kupna jednego ze swiatow.
_________________
szukam postaci do nowego projektu psycho - horror: grek@va.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
 
Elf
Demoni Władca


Dołączył: 11 Gru 2002
Posty: 1028
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: 04-10-2004 14:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

No więc moje zdanie na temat najlepszego świata juz znasz:)
Lubie Zapomniane Krainy jeszcze z tego względu, ze praktycznie od każdego rejonu świata wyszedł dodatek z opisem. Jest tego naprawdę spora lista.


Na rynku dostępny jest jeszcze Greyhawk - najstarszy świat, który cieszy sie znów zainteresowaniem - wychodza dodatki do niego. Ponoć bardzo dobrze opracowany.
Greyhawk to miasto złodziei na kontynencie Flaness, na którym rozgrywaja sie akcja. Czasy sa burzliwe, wojna wisi na włosku, królesta występują przeciwko sobie. No ogólnie napieta sytuacja polityczna.
Coś jakby świat w przededniu wojny. O władzę bedą bic sie rozmaite stronnictwa, bractwa i osobistosci - bardzo znane, wpływowe potężne, barwne.
Jeśli więc chcesz zapewnić swoim graczom takie emocje i wrzucic ich w ten świat intryg, to jest do świat dla Ciebie.
Jego sie po prostu nie da porównać z żadnym innym swiatem - jest niepowtarzalny i zupełnie inny od Krain.

Ravenloft - kiedys popularny świat, teraz troszkę zapomniany. Klimat to mozna określic jako fantasy wampiryczny:) Mroczny, z troche smiesznym rumuńskawym nazewnictwem.
Nie wiem jak jest z dostępnoscią dodatków teraz.

Planescape (genialny jest) - świetne muliversum - składa się z płaszczyzn i sfer, podróżuje się za pomocą portali. Sfery zasadniczo sie równoważą - porządek, chaos, konflikty - nazwy są powalające. Sfery zamieszkują dziwne rasy np: Baatezu, Modromy, Diabelstwa, Sukkuby i cała masa różniastych stworów.
NIe polecam na początek tego świata, bo on trochę powstał jako odskocznia od wszystkich realistycznych światów. Jest to nieprzewidywalny i dosc dziwaczny świat, który sam ma świadomosc i często się przebudowuje, zmienia połozenie - zyje własnym życiem:)
Za to nadaje się do połączenia z innymi światami, bo załozenie jest takie, ze w Planescape wszystko moze byc portalem - lustro, framuga drzwi, narysowane koło itd - łatwo więc przemieszczac się po sferach - łatwo tez przeniesc sie do innego świata.
Ja do przygód z Krainach wykorzystałam portal na sferę Baator - jest to sfera Dziewięciu Piekieł - ot takie demoniczne klimaty. Fajna zabawa - zero ograniczeń.
Świat raczej zupełnie niedostępny w sprzedazy. Chyba to co ja czytałam to nawet po polsku nie było.
Ale to by trzeba sprawdzic w jakis sklepach internetowych.
_________________
MISTRZ PODZIEMI
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
 
GreK
Demoni Władca


Dołączył: 08 Gru 2002
Posty: 378


PostWysłany: 06-10-2004 16:11    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Znalazlem stronke http://dnd.gildia.pl/ na ktorej po lewej stronie znajduje sie menu. Zas w nim jako jeden z działów: Światy, w którym opisane są te właśnie.

Nazwy światów są po angielsku. I tak Forgotten Realms (Zapomniane Krainy).

Idę się przyjrzeć z bliska.
_________________
szukam postaci do nowego projektu psycho - horror: grek@va.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
       Forum Terra Inc0gnita Strona Główna -> D&D Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



Modified by Bojo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group